The Ideological Discourse in the Construction of the Feminine Character During the First Years of Romanian Communism
Abstract
Lucrarea de faţă se doreşte o analiză a modului în care personajul feminin se contruieşte sub
presiunea ideologiei în literatura primilor ani de comunism în România. O primă caracteristică a reprezentării personajului feminin în această literatură ar fi absenţa conceptului de „diferenţă”, trăsătură ce va caracteriza şi configurarea personajului masculin în primii ani de manifestare a realismului - socialist. Totodată, invocarea conceptului de „diferenţă” va implica în mod necesar şi unele referinţe la discursul feminist şi la valorificarea sa propagandistică. Tributară conceptului de „om nou”, femeia comunistă este ea însăşi un construct ideologic, validându-se, într-o anumită măsură, prin brutala ruptură cu reprezentarea literară a femeii interbelice. Maniheismul reprezentat de formula „ femeia comunistă vs. femeia burgheză” va structura conflicte şi va delimita trăsături previzibile. Astfel, cu o nouă privire asupra unor lucrări reprezentative pentru perioada studiată ((„Cântecul uzinei”, de Cella Serghi, „Ana Roşculeţ”, de Marin Preda, „Ana Nucului”, de Remus Luca, „Cronică de familie”, de Petru Dumitriu, „A doua moarte a lui Anton Vrabie”, de Nicolae Ţic etc.) vom încerca să analizăm fenomenul creat de transformarea „literară” a ideologiei. Devenită un trup – oglindă, de altfel, ca şi personajul masculin, femeia se va regăsi doar ca modalitate de a reflecta Partidul, o victimă a specularităţii negative care, negând complexitatea personajului, va nega chiar literatura acestei perioade.